A 18-as kiscsoport ráhangolódása.
Anselm Grün: A válaszok könyvéből "Van értelme még manapság az ördögről beszélni?" című fejezet
"A hetvenes években néhány filozófus szerint az ördögben nem kell hinnünk, az létezik. Az ördög a rossz valóságát és mérhetetlenségét jeleníti meg. A rossz több, mint néhány rossz gondolat. Egyenesen destruktív és romboló.
Akkor beszélünk helyesen az emberről, ha a rossznak is nyíltan a szemébe nézünk. Bár akadnak emberek, akik állandóan az ördögről beszélnek, mert félnek a lelkükben lakozó ördögtől. Mintha kötődnének az ördöghöz, mert elfojtották magukban a rosszat, és most állandóan mindenre, amit észlelnek, ki kell vetíteniük.
Jézus keresztre feszítése a rossz eredménye volt: egyrészt a vallásosaké, akik berendezkedtek vallásosságukba, és vakok voltak egy új üzenetre; aztán a hatalmasoké, akik gyávák voltak és nem törődtek a joggal és az igazsággal, hanem csak saját előnyükkel; aztán a nyers katonáké, akik gonoszságukat a gyengéken tombolhatták ki.
Ám a kereszt egyben ezt is mondja: Ott ahol a világban lévő rossz a legnyilvánvalóbban mutatkozott meg, győzött Isten szeretete. Jézus legyőzte a rosszat azáltal, hogy még gyilkosainak is megbocsátott, és magát szenvedésében Atyjának szerető karjaiba helyezte. A kereszt tehát komolyan veszi a rossz realitását, de egyben hirdeti, hogy nincs végső hatalma a rossznak.
A szeretet erősebb, mint a rossz. A valódi emberré válás feladata, hogy kibontakoztassuk magunkban a jót, és elvegyük a rossz hatalmát."
„A Sátán konferenciát tartott. Összehívta a démonokat a világ minden tájáról. A megnyitó beszédében ezt mondta:
– Nem tarthatjuk vissza a keresztényeket attól, hogy eljárjanak istentiszteletre. Nem tarthatjuk vissza őket attól, hogy olvassák a Bibliájukat, és hogy tudják az igazságot. Még csak attól sem tarthatjuk vissza őket, hogy egy bensőséges kapcsolatot alakítsanak ki a Megváltójukkal. Ha egyszer megszerezték ezt a kapcsolatot Jézussal, megtört a hatalmunk felettük. Úgyhogy engedjétek, hogy elmenjenek istentiszteleteikre, engedjétek, hogy magukhoz vegyék az úrvacsorát, de lopjátok el az idejüket annyira, hogy ne legyen idejük arra, hogy igazi kapcsolatot alakítsanak ki Jézus Krisztussal! Ezt akarom tenni. Eltéríteni őket attól, hogy megragadják a kapcsolatot a Megváltójukkal, és fenntartsák ezt az éltető kapcsolatot egész napon át!
– Hogyan tegyük ezt? – kiabálták a démonjai.
– Kössétek le őket az élet mellékes dolgaival, és találjatok ki számtalan cselt, amikkel lefoglalhatjátok a gondolkodásukat – válaszolta…”
A kísértések és gyengeségeink kifejezetten jók, hasznunkra van, ha helyén kezeljük őket. Pál mondja, hogy "amikor gyenge vagyok, akkor vagyok erős." Ez annyit jelent, hogy amikor gyenge, akkor tud benne leginkább Isten működni. Amikor jön egy kísértés, vagy a gyengeségünk, és akkor rögtön Istenhez rohanunk segítségért, ő rögtön jön, hogy segítsen legyőzni a kísértőt, betöltse a gyengeségeink, ezáltal akkor leszünk a legerősebbek, amikor a leggyengébbek lennénk amúgy.
Emellett nagyon megnyugtató az a tény, hogy a sátán is csak egy teremtmény. Ő nem tud uralkodni, hanem csak munkálkodik, de minden cselekedete mögött ott van Isten tekintete, figyelme, szeretete, tehát bármi rossz történhet, úgyis Isten az egyetlen úr, aki sokkal erősebb.
Pilinszky János: Szög és olaj
Nyugati melankólia
"A jézusi vidámság a szenvedéstől nem riad vissza, míg akik az élet helyett a semmit választják, a szenvedést is halogatják, megkerülik: íme a pokol melankóliájának könnyebbsége és hívása.
A pokol titka: a semmi titka, az élet örömeinek és szenvedéseinek megtagadása. A mennyek titka viszont a szeretet titka. Az élet örömeinek és szenvedéseinek vállalása. A semmi titkával a teremtés titka, a megsemmisülés titkával a szeretet áll szemben."
Ittlétünkről
"Amint megérkeztünk, kezdhetünk ismét készülődni. A földről ismét vissza kell találnunk az univerzumba, de most már nem a gyerekkor született, hanem az öregkor megszerzett, érett ártatlanságával.
S az út ide? Döntésünk a jó vagy a rossz felé. Íme az ember irgalmas tragikuma, hontalansága, mely belépője és meghívása az örök haza teljességére.
Hogy mit jelent e teljesség, arra persze minden csak hasonlat. A gyerekek ártatlan hatalma, s a mindenség sebezhetetlen törékenysége is csak halvány hasonlatok "tükörképei". Az után, hogy Jézus meghalt a kereszten, először a poklokra szállt alá. A "mélypontra". Küldetésének az egyik legtitokzatosabb fejezete. Szálla alá a poklokra. Azóta mintha eltűnt volna a rossz opponáló erejének mélysége, s a bűn végérvényesen a felületbe költözött volna át.
A mi hazánk: ez a szeretet, mely minden mélységet átjár, és minden magasságot. Ennek lettünk hontalanjai és ennek leszünk lakói. Erényeink magasán és bűneink mélyén is ugyanez a "kiterjedés" vár ránk. Isten szeretete."