Bemutatkozás

A Csütörtöki Csoport (Csücsop) egy Budapesten működő Katolikus Ifjúsági Közösség. Lelki vezetőnk Bíró László püspök atya, tagjaink pedig Budapesten tanuló főiskolások és egyetemisták, valamint fiatal dolgozók (jellemzően 18-30 év közötti korosztály). A Csücsop egyszerre kíván számukra otthon és ugródeszka is lenni. Otthon a Budapesten élő (de sokszor máshonnan érkező) fiataloknak, ahol személyes kapcsolatokat építhetnek, elmélyíthetik hitéletüket, megoszthatják örömeiket és gondjaikat másokkal. Ugyanakkor ugródeszka is, mivel a kezdetektől fogva egyik célunk, hogy tagjaink a Csücsopon szerzett közösségi tapasztalat birtokában később új közösségeket hozzanak létre vagy más, már működő közösségeket erősítsenek.

Érdekel a Csücsop?

Közösségünk minden csütörtök este 7 órakor találkozik a Párbeszéd Házában.

Cím: 1085 Budapest, Horánszky utca 20. (térkép)

Kérdéseddel bátran keress minket az info@csucsop.hu címen vagy közvetlenül írhatsz itt.

Szeretettel várunk!

Csütörtöki levelek

Nekem szentté kell válnom?

2014.10.30. 19:00 | Széna Zsófia | Szólj hozzá!

Címkék: csütörtöki levél

k1.jpgPár hete egy lelkigyakorlaton feltették nekünk a kérdést: »mennyien szeretnétek szentté válni?«. A csoport fele válaszolt igennel. A 18-as kiscsoport ezért ezen a héten az életszentség témáját dolgozta fel. A következő kérdésekre keresték a választ: »mennyire törekszünk arra, hogy szentté váljunk? Mi az életszentség?«

 

 

Megosztások

Anna

Nekem szentté kell válnom? - Amikor felmerült ez a kérdés a kiscsoportban, az adventi lelkinap jutott az eszembe. IFA akkor a Szentírásban álló egyik részről beszélt: »Legyetek szentek, amint a ti Mennyei Atyátok is szent.« Megdöbbentem ezen a mondaton, mert ez a sor eddig elkerülte a figyelmem. Furcsa kimondani, hogy szent akarok lenni. Farizeusi gondolatnak tűnik ezt hirdetni, miközben nem érzem magam tisztának. Jézus azonban mást ért életszentség alatt, mint amit én értettem sokáig. Ez számomra mindig egy távoli, sok éve halott embert jelentett, akiről van egy festmény a templomban, és akihez imádkoznak az emberek. Pedig a szentek egyek közülünk. Velünk egy időben is élnek szent emberek.

Visszakerestem az IFA által említett részt a hegyi beszédből: »Legyetek hát tökéletesek, amint mennyei Atyátok is tökéletes!« /Mt 5,48/ Nagyon hasonló a két mondat, de számomra a tökéletesség nem ugyanaz, mint az életszentség. A tökéletességnél fontos, hogy görcsök és szorongások nélkül törekedjünk rá. De mindig értékelni kell azt, ameddig eljutottunk; fontos, hogy békében legyünk önmagunkkal.

 Nagy Eszti

Az életszentségről először az alábbi idézet jutott eszembe:

»Ezért már nem vagytok idegenek és jövevények, hanem a szentek polgártársai és Isten családjának tagjai.« /Ef.2.19/

Amikor olvastam, nagyon jó érzés volt, hogy igen: ezek vagyunk mi. Elgondolkodtam rajta, hogy kik nekem a szentek? Mitől szent számomra valaki? Hol tudom megélni, hogy szenteknek vagyok a polgártársa? Nekem a Csücsop az egyik ilyen helyszín - mindig is az volt. A közösség által meghirdetett programok is fontosak számomra: a gyerekmaros, a városmisszió, különösen Nagyvenyim. 

Számomra a szentek azok a Szentlélekkel átitatott emberek, akik már a Földön is meg tudják valósítani Isten Országát.

Hozzám Teréz anya és Roger testvér áll a legközelebb. Az életszentség, amit ők képviselnek, mindannyiunkban benne van: mindannyian meg vagyunk rá hívva. Én sokszor nem élek vele, amivel nehéz szembe nézni. Engem a szentek élete szembesít azzal, hogy mennyire bízom Istenben, és mennyire valósítom meg az Ő Országát magam körül az életemben.

Anna

A legkedvesebb szentjeim Szent II. János Pál pápa és Teréz Anya. Ők igazán vallásos emberek voltak, akik a mai világ számára is hitelesen közvetítették a kereszténységet.

Az evangelizáció helyes módjáról szól az alábbi mondat is: »Élj úgy, hogy kérdezzenek!«. Olyan életutat kell tehát bejárnunk, ami mások számára pozitív például szolgál. Ez nem a nehézségek elkerülését jelenti, hanem hogy szeretetben, békében és örömben küzdünk meg velük. II. János Pál pápa és Teréz Anya életútja átlépte a keresztény Egyház határait. Millióknak voltak példakép. Teréz Anyában azt szeretem, hogy átültette a jóságot a gyakorlatba. Nem teológiai elmélkedéssel töltötte mindennapjait, hanem tette a jót. Ez a tiszta egyszerűség megragadó.

A pszichológia alapján az emberek szívesen segítenek annak, aki szimpatikus, és aki képes a támogatást viszonozni. Teréz Anya viszont azokon segített, akik szegények és betegek voltak. Akikre Jézus azt mondta: „a legkisebbek”. Mikor Teréz Anya megkapta a Nobel-díjat, megjegyezte, hogy abból a pénzből, amit a díszvacsorára fordítottak, rengeteg éhező tudott volna jól lakni.

Fontos, hogy különbséget tegyünk a lényeges és a hiábavaló dolgok között. Ez az elvárások útvesztőiben nagy kihívás.

»Szentek legyetek, amint én is szent vagyok.« /1Pét 1,16/

Lili

A szentekről sokáig azt gondoltam, hogy tökéletes, fényárban úszó emberek, akikhez sohasem érhetek fel. De tévedtem. Most már tudom, hogy a szentek teljesen hétköznapi emberek, akik hasonló problémákkal küzdenek, mint én. Nemcsak, hogy nem fürdenek dicsőségben, de gyakran a poklok poklát élik át, “próba-hegyek" között. És ők mindig igent mondanak Krisztusra.

Casciai Szent Ritáról fogok most beszélni nektek. Ő a bérmaszentem, és azt kell tudni róla, hogy kényszerházasságban élt egy erőszakos, vad emberrel. Rita szelídséggel és jósággal közeledett férje felé mindaddig, amíg le nem győzte ura rossz természetét. Istenhez vezette a lelkét. Ezért példaképként tekintek rá. Rita számára semmi sem volt lehetetlen. Egészen kilátástalan helyzetekben is tudott segíteni másokon. A „lehetetlenségek szentjének” is hívják ezért. XIII. Leó pápa „Umbria gyöngyének” nevezte. Ez a kedves név szép és dicső. Szent Rita legpéldamutatóbb tulajdonságai, - melyekben mi is fejlődhetünk, - a következőek: 

• engedelmesség, az akarat állandó feláldozása;Szent Rita rózsája.jpg
• szorgalom;
• szelídség, jóság;
• megbocsátás életünk legnehezebb pillanataiban;
• jámborság;
• áldozatos, hűséges és szerető lélek;
• fáradozás mindenki javáért.

 

Szeretnék ezekben a tulajdonságokban tanulni Ritától. Az ő ünnepén a hívek egy szál piros rózsával mennek a templomba, melyet a szentmise végén a papok megáldanak. A piros rózsa a bizalommal mondott imádság erejét szimbolizálja. Jólismert legenda ugyanis, hogy Szent Rita imájára, télvíz idején kivirágoztak a piros rózsák. Ezért a vörös rózsa a hit egyik legismertebb szimbóluma.

 

Ima (Lili)

Pártfogást kérő ima Szent Ritához

 

Megosztás (Balázs)

»A szavak megmozdítanak, a példák magukkal ragadnak.« /Latin mondás/

Olyan embereket szeretnék nektek bemutatni, akiket a Jóisten kegyelméből ismerek, és akik az életszentség útján járnak.

Az első ilyen ember a gimnáziumi énektanárnőm. Hihetetlen életenergia és vidámság lakik benne. Sosem görcsöl azon, hogy mit hoz számára az élet. A Jóisten vezetésére bízza magát. 
Én először egy énekkarban találkoztam vele, ahol karmesterként szolgált. Már akkor is óriási lelkesedéssel végezte a munkáját. Neki köszönhetően megismertem a taizéi lelkiséget és közösséget.

Bérmaapámmal, Lacival 2000-ben ismerkedtem meg, a tatai egyházmegyei táborban. 2002-ben bérmálkoztam, és egyértelműen őt akartam bérmaapámnak. Róla azt érdemes tudni, hogy nagyon következetes keresztényként éli a mindennapjait, és a hite szilárd alapokon nyugszik. Nem véletlen, hogy rajtam kívül több bérmafia van. 

Végül Ágit mutatnám be röviden. Vele egy táborban ismerkedtem meg, ahol turnusvezető volt. Nagyon lelkiismeretes és agilis nőt ismertem meg benne, aki mélyen vallásos. A mai napig őszintén keresi Isten akaratát az életében, fontolgatva azt, hogy ferences nővér legyen. Nagyon emlékezetesek maradtak számomra a közös imáink. Mindig örömmel beszélgetek vele, és nem csak a hitről. 

Mindenkit bátorítani szeretnék arra, hogy vegye észre a környezetében azokat az embereket, akik az életszentség útján járnak. Merjünk tanulni tőlük!

 

Ima (Dondó)

Teréz Anya imája

 

Kérdések

  1. Belegondoltál-e már abba, hogy a szentség és a boldoggá avatás bárki számára elérhető?
  2. Szentté kell-e válnunk?
  3. Melyik szent áll hozzád a legközelebb, és miért?
  4. Mi a különbség a szentség és a tökéletesség között?
  5. Lehet-e valaki tökéletlenül szent?
  6. Szerinted mitől szent egy szent?
  7. Milyen tulajdonságok, képességek, esetleg kompetenciák lehetnek/lehetnének szerintetek - figyelembe véve a korábbi szent emberek példáját - a szentség kritériumai ma? Ha súlyozni kellene ezeket a kritériumokat, akkor melyik állna az első, második, stb. helyen és miért?
  8. A mai napon/holnap mit tudsz tenni azért, hogy tökéletesedj a szeretetben?

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása